If a Nafl Prayer was Broken, Can it be Repeated while Sitting?

Question:

A person stood and performed a nafl salah. The salah became fasid (invalid). Can he sit and repeat it?

Answer:

A nafl salah (optional prayer) becomes wajib and binding by commencing it. So, now it will take the ruling of a wajib prayer. Therefore, in the above case it will not be permissible to sit and repeat it.

In ‘Shami’ the following is written:

قوله ( ويتنفل المقيم راكبا الخ ) أي بلا عذر … واحترز بالنفل عن الفرض والواجب بأنواعه كالوتر والمنذور وما لزم بالشروع والإفساد وصلاة الجنازة … فلا يجوز على الدابة بلا عذر لعدم الحرج كما في البحر

(شامي 1:232 سعيد_ وهكذا في غمز عيون البصائر شرح الاشباه والنظائر_ وكذا في حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح 402 قديمي)

The following is mentioned in ‘Imdadul Fattah’:

لا يصح على الدابة صلاة الفرض ولا الواجبات كالوتر والمنذور وما شرع فيه نفلا فافسده. (امداد الفتاح)

(Hazrat Mufti) Radha-ul-Haqq (May Allah preserve him)
Fatawa Darul Uloom Zakariya Vol.2 Pg.380
Also see here.

Author: Ibn Suleman

2 thoughts on “If a Nafl Prayer was Broken, Can it be Repeated while Sitting?

  1. Hazrat !
    In Fatawa Usmani , Vol 1 , Page 443-444
    Muft Taqi Usmani DB has written that
    according to Imam Abu Hanifa r.a
    Qiyam is Not Wajib
    if someone break Nafal prayer and then repeat it.
    Reference : Fatawa Usmani , Vol 1 , Pages 443-444

  2. Assalamu Alaikum
    Jazaakallahu Khairaa
    The translation of Fatawa Usmani’s fatwa was added.
    http://www.fiqhulislam.co/the-ruling-of-qiyaam-in-a-broken-nafl-prayer-the-prayer-of-tawaaf-and-oath/
    Even though, Shami remained silent in the instance Hazrat Mufti sahib pointed out, he did mention the obligation of qiyaam for the qadha of the broken nafl salah in another place as pointed out by Hazrat Mufti Radhaul Haqq sahib.
    The Ebarat which Fatawa Usmani is alluding to is:
    قوله ( كنذر ) أطلقه فشمل النذر المطلق وهو الذي لم يعين فيه القيام ولا القعود وهذا أحد قولين والثاني التخيير ط وأبدل النذر في الخزائن بالواجب ويدخل فيه قضاء ما أفسده من النوافل فهل يفترض فيه القيام لوجوبه أم لا إلحاقا له بأصله توقف فيه ط والرحمتي
    The Ebarat of Shami quoted by Fatawa Darul Uloom Zakariya:
    قوله ( ويتنفل المقيم راكبا الخ ) أي بلا عذر … واحترز بالنفل عن الفرض والواجب بأنواعه كالوتر والمنذور وما لزم بالشروع والإفساد وصلاة الجنازة … فلا يجوز على الدابة بلا عذر لعدم الحرج كما في البحر
    The following Hanafi fuqaha state that Qiyaam is fardh in the qadha of the nafl salah which was broken.
    1. Shurunbulali:
    لا يصح على الدابة صلاة الفرائض ولا الواجبات كالوتر والمنذور والعيدين ولا قضاء ما شرع فيه نفلا فأفسده (مراقي الفلاح 222)
    2. Hamawi:
    وقيد بالنافلة لان الفرض والواجب بأنواعه من الوتر والمنذور وما لزمه بالشروع والإفساد … لا تجوز على الدابة من غير عذر لعدم لزوم الحرج في النزول. (غمز عيون البصائر 1:252)
    3. Mulla Miskeen:
    الفرض لا يصلى قاعدا لا ابتداء و لا بناء ولا راكبا بلا عذر وكذا النذور والتي وجب قضاؤها (ملا مسكين على الكنز 1:263و264)
    4. Saiyyid Muhammad Abu Saud:
    قوله ( و والتي وجب قضاؤها) بان شرع فيها فافسدها على ما يعلم من كلام الزيلعي, وهو على اطلاقه شامل لما لو شرع فيها من قعود. (فتح المعين على ملا مسكين 1:264)
    قوله ( ولا قضاء ما شرع فيه نفلا ) ولو شرع فيه بقعود أفاده السيد (حاشية الطحطاوي على المراقي 222)
    5. Tahtaawi:
    قوله والواجبات ظاهره شمول قضاء النفل الذي افسده (حاشية الطحطاوي على المراقي 122)
    قوله ( ولا قضاء ما شرع فيه نفلا ) ولو شرع فيه بقعود أفاده السيد (حاشية الطحطاوي على المراقي 222)
    6. Ibn Aabideen Shaami
    قوله ( ويتنفل المقيم راكبا الخ ) أي بلا عذر … واحترز بالنفل عن الفرض والواجب بأنواعه كالوتر والمنذور وما لزم بالشروع والإفساد وصلاة الجنازة … فلا يجوز على الدابة بلا عذر لعدم الحرج كما في البحر
    Six giant Hanafi fuqahaa are stating that it is Fardh to stand in the Qadhaa of the nafl which was broken. This opinion has more ihtiyaat (caution) in it and is the one Mufti Radhaul Haqq took. Wallahu A’lam

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *