Is it allowed for women to give Dawah?

Daw`ah has been the foremost responsibility of every prophet. Among the three missions of  Rasulullah  , Da`wah has been enumerated through the recitation of the Qur`an-e-Kareem.[1]

Every Muslim, male and female is tasked with the responsibility of Da`wah.[2] However, while acknowledging the great merits of Da`wah, we should also guard ourselves from all forms of fitnah especially when using modern technology such as the internet etc. for Da`wah. The strong possibility of fitnah through facebook, chat rooms, etc. cannot be ignored. Many sincere people have used these forms for Da`wah but got caught up in some form of illicit and immoral relationship with the opposite gender.[3]

The principle of Shari`ah is that preference must be given to basic responsibilities. A married woman`s basic responsibility is towards her husband and family. In giving Da`wah, it is not permissible for a married person to infringe on the marital rights.[4]

—————————————-

[1]  هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ [سورة الجمعة،٢]
[2]  فتاوي محمودية،باب التبليغ، ج٤،ص٢٦٨،جامعة فاروقية
طلب العلم فريضة علي كل مسلم [سنن ابن ماجه،باب فضل العلماء والحث علي طلب العلم، ص٢٠،قديمي]
[3]  وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا [سورة النور،٣١]
[4]  وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا [سورة البقرة،٢١٩]

 كفاية المفتي،كتاب النكاح،ج٥،ص٣٥٨،دار الاشاعت
عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: لو كنت آمرا أحدا أن يسجد لأحد لأمرت المرأة أن تسجد لزوجها [جامع الترمذي،باب ما جاء في حق الزوج علي المرأة]
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: إذا الرجل دعا زوجته لحاجته فلتأته، وإن كانت على التنور [جامع الترمذي، باب ما جاء في حق الزوج علي المرأة]
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: أيما امرأة ماتت وزوجها عنها راض دخلت الجنة [جامع الترمذي، باب ما جاء في حق الزوج علي المرأة]
وقال ابن الجوزي: وينبغي للمرأة ان تعرف انها كالمملوك للزوج،فلا تتصرف في نفسها ولا في ماله الا بإذنه، وتقدم حقه علي حق نفسها، وحقوق اقاربها [كتاب احكام النساء لإبن الجوزي، الباب الرابع والستون في وجوب طاعة الزوج وحقه علي المرأة، ص٢١١، المكتبة العصرية]

www.askimam.com

Author: Ibn Suleman

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *