Depth of a Grave

Question.

If a grave is dug and it’s a bit shallow. Not the standard requirement depth. What do you do? Bury? Dig it to correct depth?

Answer: حامدا ومصليا ومسلما

Burying a deceased Muslim in a grave is Fardh Kifayah (compulsory) on the Muslim community when possible.[i] Therefore the provision of a grave will also be compulsory (Fardh Kifayah) upon them.

With regards to the depth, the great majority of jurists mention that it is compulsory to dig the grave deep enough to prevent the stench of the decomposing body from emitting into the air and to prevent animals of prey from being able to dig up the corpse. The scholars explain that this will be half of a Qaamah. This could be translated to mean either half the length of an average height person or half of a fathom (6 Feet) which would be three feet. The greater of the two measurements should be used as this is the minimal requirement.

The Sunnah encourages to dig it deep. Deep is considered to be until the chest of an average height person or the full body’s length. Digging deeper than this is not recommended. It has been narrated from Hazrat ‘Umar bin ‘Abdul ‘Azzez (Rahimahullaahu Ta’aalaa) that he said, “Don’t deepen my grave (deeper than the Sunnah depth), because certainly the best land is the highest/elevated land and the worst land is the lowest land.”

It should be noted that in the countries where Shaqq graves are dug [ii](due to the soft nature of the earth) the area above the boards should fulfill the Minimal/Recommended depth of the grave as the area beneath the boards (Al-Baitul Masqoof) is not taken into consideration as it has no impact in prevention of stench and protection of the deceased. Mufti Muhammad Salmaan Mansoorpuri (May Allah preserve him) mentions that the Shaqq grave has two parts. One area in which the deceased is placed and one area above the boards. From jurisprudential text it is understood that the depth of the area above the boards should be at least half the height of an individual and the depth of the inner area should be at least such that when the boards are placed, it does not touch the body of the deceased.

Based upon this, if one reaches with a body to the cemetery and the grave has not fulfilled the required compulsory depth, then it would be compulsory to dig that much. If it did not reach the required Sunnah depth, then it would be Sunnah to dig that much but not compulsory. Thereafter the body would be buried. May Allah Azza wa Jall grant us the ability to live our lives according to the Sunnah and be buried according to the Sunnah. Aameen.

And Allah Ta’ala knows best.

Muhammad ibn Suleman in collaboration with Mufti Muhammad Mahdi

5th Rajab, 1437/12th April, 2016/ FID# 2016107


قوله ( وحفر قبره الخ ) شروع في مسائل الدفن  وهو فرض كفاية إن أمكن إجماعا.  حلية .  واحترز بالإمكان عما إذا لم يمكن كما لو مات في سفينة كما يأتي

حاشية ابن عابدين 3/163

مات في سفينة غسل وكفن وصلي عليه وألقي في البحر إن لم يكن قريبا من البر.

الدر المختار

قوله ( مقدار نصف قامة الخ ) أو إلى حد الصدر وإن زاد إلى مقدار قامة فهو أحسن كما في الذخيرة فعلم أن الأدنى نصف القامة والأعلى القامة وما بينهما شرح المنية وهذا حد العمق والمقصود منه المبالغة في منع الرائحة ونبش السباع

حاشية ابن عابدين 3/164

قوله ( يوضع فيها الميت ) بعد أن يبنى حافتاه باللبن أو غيره ثم يوضع الميت بينهما ويسقف عليه باللبن أو الخشب ولا يمس السقف الميت

حاشية الطحطاوي على المراقي 607

قال رسول الله صلى الله عليه و سلم : احفروا وأعمقوا وأحسنوا وادفنوا الإثنين والثلاثة في قبر واحد. سنن النسائي #2010

عَنْ إبْرَاهِيمَ ، أَنَّهُ قَالَ : يُحْفَرُ الْقَبْرُ إلَى السُّرَّة. مصنف ابن أبي شيبة #11783

عَنِ الْحَسَنِ ، قَالَ : أَوْصَى عُمَرُ أَنْ يُجْعَلَ عُمْقُ قَبْرِهِ قَامَةً وَبَسطَةً. مصنف ابن أبي شيبة #11784

– كَيْفِيَّةُ حَفْرِ الْقَبْرِ :

أَقَل مَا يُجْزِئُ فِي الْقَبْرِ وَأَكْمَلُهُ :

ذَهَبَ الْمَالِكِيَّةُ وَالشَّافِعِيَّةُ وَالْحَنَابِلَةُ إلَى أَنَّ أَقَل مَا يُجْزِئُ فِي الْقَبْرِ حُفْرَةٌ تَكْتُمُ رَائِحَةَ الْمَيِّتِ وَتَحْرُسُهُ عَنِ السِّبَاعِ لِعُسْرِ نَبْشِ مِثْلِهَا غَالِبًا .

قَال الْبُهُوتِيُّ : لأِنَّهُ لَمْ يَرِدْ فِيهِ تَقْدِيرٌ ، فَيُرْجَعُ فِيهِ إلَى مَا يَحْصُل بِهِ الْمَقْصُودُ .

وَقَال الْحَنَفِيَّةُ : الأْدْنَى أَنْ يُعَمِّقَ نِصْفَ الْقَامَةِ  .

أَمَّا الأْكْمَل : فَذَهَبَ الشَّافِعِيَّةُ وَالأْكْثَرُ مِنَ

الْحَنَابِلَةِ إلَى أَنَّهُ يُسْتَحَبُّ تَوْسِيعُ الْقَبْرِ وَتَعْمِيقُهُ قَدْرَ قَامَةٍ وَبَسْطَةٍ ، وَالْمُرَادُ قَامَةُ رَجُلٍ مُعْتَدِلٍ يَقُومُ وَيَبْسُطُ يَدَهُ مَرْفُوعَةً ، فَقَدْ أَوْصَى عُمَرُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنْ يُعَمَّقَ قَبْرُهُ قَامَةً وَبَسْطَةً . وَقَال الْمَالِكِيَّةُ : لاَ حَدَّ لأِكْثَرِهِ لَكِنْ يُنْدَبُ عَدَمُ عُمْقِهِ .

وَرُوِيَ عَنْ عُمَرَ بْنِ عَبْدِ الْعَزِيزِ أَنَّهُ قَال : لاَ تُعَمِّقُوا قَبْرِي فَإِنَّ خَيْرَ الأْرْضِ أَعْلاَهَا وَشَرَّهَا أَسْفَلُهَا

وَذَهَبَ الْحَنَابِلَةُ عَلَى الصَّحِيحِ مِنَ الْمَذْهَبِ إلَى أَنَّهُ يُسَنُّ تَعْمِيقُ الْقَبْرِ وَتَوْسِيعُهُ بِلاَ حَدٍّ ، لِقَوْل النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي قَتْلَى أُحُدٍ : احْفِرُوا وَأَعْمِقُوا وَأَحْسِنُوا ، وَلأِنَّ تَعْمِيقَ الْقَبْرِ أَنْفَى لِظُهُورِ الرَّائِحَةِ الَّتِي تَسْتَضِرُّ بِهَا الأْحْيَاءُ ، وَأَبْعَدُ لِقُدْرَةِ الْوَحْشِ عَلَى نَبْشِهِ وَآكَدُ لِسَتْرِ الْمَيِّتِ.

وَقَال الْحَنَفِيَّةُ : الأْحْسَنُ أَنْ يَكُونَ مِقْدَارَ قَامَةٍ ، وَطُولُهُ عَلَى طُول قَدْرِ الْمَيِّتِ ، وَعَرْضُهُ

عَلَى قَدْرِ نِصْفِ طُولِهِ (1) .

__________

(1) حاشية ابن عابدين 1 / 599، والفتاوى الهندية 1 / 166 .

الموسوعة الفقهية الكويتية – 32 / 246

Also see:
Fatawa Tatarkhaniyah Vol.3 Pg.76
Fatawa Hindiyah Vol. 1 Pg.165-6
Fatawa Mahmoodiyah Vol.13 Pg.253-254 See here.
Kitabul Masaail by Mufti Salmaan Mansupuri Vol.2 Pg.95
[i] An impossible situation is when a person dies in a boat and they are very far away from land.

[ii] Shaqq grave is a simple trench down in the middle of the floor of the grave, with low walls raised along the trench sides, in which the deceased is placed before the ceiling of the wall is enclosed.

Author: Ibn Suleman

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *