Albani: Benefits of Weak Hadiths

In his book on the prohibition of musical instruments, Albani mentioned two benefits of using weak hadith:

  1. To be used as المتابعات and الشواهد in strengthening other weak chains. [This is a principle one will find in all Usoolul Hadith works.]
  2. To derive educational and guiding lessons from weak hadith which agree with other nusoos of Shariah. [This is what the muhadditheen discuss under the title فضائل الاعمال.]

Shaikh Albani states:

“The earlier huffaz narrated hadith with chains, from which, there are hadiths with weak chains, yet they cited them in their books. This makes clear for the student of knowledge one of the many benefits (derived from the style of the muhadditheen) which is:

  • They are the foundational references for الاعتبار and a place to research المتابعات and الشواهد which strengthens each other.

Along with this:

  • Sometimes one may even derive training and educational benefits, whose meanings are accurate, even though it is not permissible for anyone to firmly ascribe it to the Nabi, as is known to the people of knowledge, as opposed to some people of desires, past and present.

This is why Hafiz Ibn Abdil Barr said in ‘At-Tamhid’ (1/58):

“The weak hadith is not disregarded even though it cannot be used as evidence. There are many a weak hadith with accurate meanings.”

The summary is that, sometimes a hadith which has a weak chains can have an accurate meaning due to it agreeing with the Shar’ee text. For instance, the hadith, “Glad-tidings for him whose faults busy him from looking at the faults of others.” There are many other examples. However, it is not permissible to ascribe it to the Nabi.

Sometimes (a weak hadith) may have both, an accurate meaning and correct words, due to the الشواهد which strengthen it like this sixth hadith and the one before it. So remember this.”

[See Albani’s ‘Tahreemu Aalaatil Tarb’ Pg.73-74]

قلت : ومما سبق يتبين لطالب العلم فائدة من فوائد رواية الحفاظ المتقدمين الأحاديث بالأسانيد وفيها ما إسناده ضعيف ثم سجلوها مع ذلك في كتبهم وهي أنها مرجع أساسي للاعتبار وتتبع المتابعات والشواهد المقوية لبعضها على أنه قد يستفاد من بعضها فوائد أخرى تربوية وتوجيهية صحيحة  المعنى وإن كان ذلك لا يسوغ لأحد أن يجزم بنسبته إلى النبي صلى الله عليه و سلم كما هو معروف لدى أهل العلم خلافا لبعض أهل الأهواء قديما وحديثا كما تقدم بيانه في الرد على الشيخ الغزالي في مقدمة هذه الرسالة ولذلك قال الحافظ ابن عبد البر في ” التمهيد ” ( 1 / 58 ) :  والحديث الضعيف لا يرفع ( أي : لا يهمل ) وإن كان لم يحتج به ورب حديث ضعيف الإسناد صحيح المعنى
والخلاصة أن الحديث الضعيف سندا قد يكون صحيحا معنى لموافقة معناه لنصوص الشريعة مثل حديث : ” طوبى لمن شغله عيبه عن عيوب الناس ” ونحوه كثير ولكن ذلك مما لا يجيز نسبته إلى النبي صلى الله عليه و سلم  وقد يكون صحيح المعنى والمبنى معا لشواهده المقوية له كهذا الحديث السادس وبعض ما قبله فليكن هذا منك على ذكر ولا يصدنك عنه شقشقة الجاهلين وشغب المشاغبين فإننا في زمان كثير فيه كتابه قليل فيه علماؤه وإلى الله المشتكى ولا حول ولا قوة إلا بالله

Author: Ibn Suleman

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *