Ruling of Salah With Gum etc.

If a person inserts anything in his mouth during salah and swallows it, whether intentionally or forgetfully, even if it is a sesame seed or one drop of rain, the salah is nullified. Similarly if food remained stuck in a person’s teeth before salah, and it was the size of a small chick pea, and he swallowed it in salah, the salah will be nullified. If it was smaller than a small chick pea and he chewed it three times or more, the salah will also be nullified.

However, if it was very small, and simply by licking the teeth with the tongue, it went down the throat with ones saliva, then the salah will not be nullified. However, to do such intentionally is disliked (makrooh).

If a person ate a sweet (candy) before salah and swallowed it, then during salah the sweetness remained in his mouth and he swallowed it, his salah will not be invalidated.

However, if he placed a sweet, piece of sugar-cane or gum etc. in his mouth and commenced salah, and its sweetness goes down his throat, the salah will be invalidated. Similarly, if a person was to chew on a tasteless item three times or more during salah, it will invalidate the salah.

If a person places a tasteless item in his mouth before or during salah and it prevents him from reciting the Quran, this will invalidate the salah. If it does not prevent him from reciting the Quran and he does not swallow it, it will not invalidate the salah, however it is makrooh.

N.B.- Prevention from recital is if any of following occur:

  1. He is unable to recite and remains silent,
  2. He recites but non-Quranic words are pronounced.

Wallahu A’lam


وإن أكل أو شرب عامدا أو ناسيا تفسد صلاته كذا في فتاوى قاضي خان إذا كان بين أسنانه شيء من الطعام فابتلعه إن كان قليلا دون الحمصة لم تفسد صلاته إلا أنه يكره وإن كان مقدار الحمصة فسدت كذا في السراج الوهاج ناقلا عن الفتاوى وهكذا في التبيين والبدائع وشرح الطحاوي ذكر البقالي وهو الأصح هكذا في البرجندي (الفتاوى الهندية 1:102)

قوله ( أو أكل ما بين أسنانه ) قيد به لأنه لو تناول شيئا من خارج ولو سمسمة أو قطرة مطر فوصلت إلى حلقه فسدت صلاته وصومه إذا كان ذاكرا

 قوله ( وكان دون الحمصة ) أما إذا كان قدر الحمصة فأكثر أفسدها كما يفسد الصوم فما يفسدها يفسده وما لا فلا (الطحطاوي على المراقي 1:213)

وفي الخلاصة لو أكل شيئا من الحلاوة وابتلع عينها فوجد حلاوتها في فيه وابتلعها لا تفسد صلاته ولو أدخل الفانيد أو السكر في فيه ولم يمضغه لكن يصلي والحلاوة تصل إلى جوفه تفسد صلاته ثم قال ولو مضغ علكا فسدت صلاته إذا كثر

قوله ( وإن كان بعمل كثير) كأن مضغه مرات (الطحطاوي على المراقي 1/218-219)

( وأكله وشربه مطلقا ) ولو سمسمة ناسيا ( إلا إذا كان بين أسنانه مأكول ) دون الحمصة كما في الصوم هو الصحيح قاله الباقاني ( فابتلعه ) أما المضغ فمفسد كسكر في فيه يبتلع ذوبه (الدر المحتار 1:623)

( مطلقا ) أي سواء كان كثيرا أو قليلا عامدا أو ناسيا ولذ قال ولو سمسمة ناسيا ومثله ما أوقع في فيه قطرة مطر فابتلعها كما في البحر

( أما المضغ فمفسد ) أي إن كثر وتقديره بالثلاث المتواليات كما في غيره كذ في شرح المنية

قال في البحر عن الخلاصة ولو أكل شيئا من الحلاوة وابتلع عينها فدخل في الصلاة فوجد حلاوتها في فيه وابتلعها لا تفسد صلاته ولو أدخل الفانيد أو السكر في فيه ولم يمضغه لكن يصلي والحلاوة تصل إلى جوفه تفسد صلاته (رد المحتار 1:623)

(وأخذ درهم) ونحوه (في فيه لم يمنعه من القراءة) فلو منعه تفسد (الدر المحتار 1:641)

قوله ( لم يمنعه من القراءة ) قال في الحلية الأولى أن يقول بحيث يمنعه من سنة القراءة كما ذكره في الخلاصة حتى لو كان لا يخل بها لا يكره كما في البدائع ثم قول قاضيخان ولا بأس أن يصلي وفي فيه دراهم أو دنانير لا تمنعه عن القراءة يشير إلى أن الكراهة تنزيهية

 قوله ( فلو منعه ) بأن سكت أو تلفظ بألفاظ لا تكون قرآنا  شرح المنية (رد المحتار1:641)

Also see: Kitabul Masaail Vol.1 Pg.387-388 by Mufti Salman Mansurpuri
Fatawa Darul Uloom Zakariyah Vol.1 Pg.318-320
 
 
 
 

Author: Ibn Suleman

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *