Sajdah-Sahw on Masbooq if he makes Salam after the Imam

Masbooq: A person who has missed any rakats in a congregational salah. After the Imam completes his salah, the masbooq gets up and makes up the rakat/s he had missed.

If a masbooq, while remembering that he has missed a rakat (or more), intentionally makes salam with the Imam, then his salah becomes fasid (void). It would be binding on him to repeat the salah.

However, if he had forgotten that he missed a rakat (or more) and he made salam mistakenly, then there are three scenarios:

  1. The masbooq made salam before the Imam.
  2. He made salam simultaneously with the Imam
    • The salah is not fasid (void) and there is no sajdah-sahw on him in the above two cases.
  3. However, if he makes salam after the Imam, whether it was one or both salams, then, even though his salah did not become fasid (void), it is wajib on him to make a sajdah-sahw in the end of his salah after making up his missed rakat/s.[1]

Allamah Ibn Abideen Shami (رحمه الله) has cautioned that people usually make salam after the Imam, therefore the sajdah-sahw will be wajib. He also said, unfortunately many people are heedless about this, so be cautious.


[1]  In the first two cases the masbooq was still behind the Imam and any sahw (mistake) a muqtadi makes is forgiven. As for the case where the Imam has already said the word ‘As-Salaam’ of the first salaam the iqtidaa (following the Imam) comes to an end. Therefore the masbooq is on his own and is in the ruling of a munfarid. And when a munfarid makes a mistake then he must make a sajdah-sahw. [See Imdadul Fatawa Vol.1 Pg.401-402, Imdaul Ahkaam Vol.1 Pg.546]

 ولو سلم ساهيا ان بعد امامه لزمه السهو وإلا لا

قوله ( وإلا لا ) أي وإن سلم معه أو قبله لا يلزمه لأنه مقتد في هاتين الحالتين ح  وفي شرح المنية عن المحيط إن سلم في الأولى مقارنا لسلامه فلا سهو عليه لأنه مقتد به وبعده يلزم لأنه منفرد ا هـ  ثم قال فعلى هذا يراد بالمعية حقيقتها وهو نادر الوقوع ا هـ
قلت يشير إلى أن الغالب لزوم السجود لأن الأغلب عدم المعية وهذا مما يغفل عنه كثير من الناس فليتنبه له

(الدر المختار و رد المحتار 1:559)

فإذا سلم مع الإمام فإن كان ذاكرا لما عليه من القضاء فسدت صلاته لأنه سلام عمد وإن لم يكن ذاكرا له لا تفسد لأنه سلام سهو فلم يخرجه عن الصلاة
وهل يلزمه سجود السهو لأجل سلامه ينظر إن سلم قبل تسليم الإمام أو سلما معا لا يلزمه لأن سهوه سهو المقتدي وسهو المقتدي متعطل وإن سلم بعد تسليم الإمام لزمه لأن سهوه سهو المنفرد فيقضي ما فاته ثم يسجد للسهو في آخر صلاته

(بدائع الصنائع 1:176)

ولو سلم المسبوق مع الإمام ينظر إن كان ذاكرا لما عليه من القضاء فسدت صلاته وإن كان ساهيا لما عليه من القضاء لا تفسد صلاته لأنه سلام الساهي فلا يخرجه عن حرمة الصلاة كذا في شرح الطحاوي في باب سجود السهو

(الفتاوى الهندية 1:98)

Kifayatul Mufti Vol.3 Pg.436
Khairul Fatawa Vol.2 Pg.406 اعاده لازم
Umdatul Fiqh Vol.2 Pg.224
Sajdah-e-Sahw ke Masaail by Hazrat Mufti Habibur Rahman Khairaabaadi, Mufti of Darul Uloom, Deoband Pg.86,
Fatawa Darul Uloom Zakariyah Vol.2 Pg.298
Kitabul Masail by Mufti Salman Mansurpuri Vol.1 Pg.427-428

Author: Ibn Suleman

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *