Red or Yellow Clothes For Men

Question

I just wanted to know what the ruling is in Islam regarding men wearing red shirts/clothes.

Answer:
In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu `alaykumwa-rahmatullāhiwa-barakātuh.

 
It is Makrooh Tahreemi (Highly reprehensible) for men to wear red and yellow clothes which are dyed with safflower (Carthamus tinctorious) and Saffron.[1]

It is Makrooh Tanzeehi (undesirable) for men to wear plain red and yellow clothes.

If the red or yellow color is broken up with another color, it will be permissible to wear such clothing. For example, Arab shawls which have a mixture of red/yellow and other colors.

It is permissible for men to wear clothes with all other colors.

Furthermore, wearing a Qamees or Kurta with red stripes is permissible without any dislike. A kurta having red embroidery is also permissible without any dislike. [Imdadul Ahkaam 4/362]

According to the Fuqaha, a topi, cap, socks, shoes, blanket and sleeping bags are not considered to be items of clothing. Hence, it would be permissible, without any dislike, to wear any of those items even if they were red or yellow.

And Allah knows best

Moulana Ismail Desai

Abdul Azīm bin Abdur Rahman

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.askimam.org

 1 و في المنتقي : كان ابو حنيفة يكره للرجال ان يلبس الثوب المصغر بالمعصفر او بالورس و الزعفران للاثر الوارد فيه (المحيط البرهاني،ج 8، ص 42 ، ادارة)  

و يكره للرجال ان يلبس الثوب المصبوغ بالعصفر و الزعفران و الورس. (فتاوي قاضيخان، كتاب الحظر و الاباحة، ج 3، ص 315، العلمية)

و كره لبس المعصفر و المزعفر الاحمرو الاصفر للرجال و لا باس بسائر الاوان ( تنوير الابصار و جامع البحار، ج 5، ص 351)

فتاوي محموديه ( ج 27، ص 424، محموديه)

عَنْ عَوْنِ بْنِ أَبِي جُحَيْفَةَ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ………ثُمَّ خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَعَلَيْهِ حُلَّةٌ حَمْرَاءُ بُرُودٌ يَمَانِيَةٌ قِطْرِيٌّ (رواه ابو داود، كتاب الصلاة، باب في المؤذّن يستدير في أذانه)

واعلم أن الحلة الحمراء عبارة عن ثوبين من اليمن فيهما خطوط حمر وخضر (فتح القدير، ج 2، ص 40-41، المكتبة الحقانية)

وَالثَّالِث ان يَقُول وَالله لَا البس ثوبا فان هَذَا اللَّفْظ يَقع على مَا يلبس على الْبدن من ثوب الْقطن والكتان والابريسم وَالصُّوف وان لبس مسحا اَوْ جلدا اَوْ بوريا اَوْ شَيْئا من الْبسط فانه لَا يَحْنَث لَان هَذِه الاشياء لَيست بلباس وَكَذَلِكَ ان لبس عِمَامَة اَوْ قلنسوة اَوْ خُفَّيْنِ اَوْ جوربين فانه لَا يَحْنَث لَان هَذِه لَيست بلباس (النتف في الفتاوى، ج 1، ص 255، دار الكتب العلميّة)

وَفِي الْحَاوِي الزَّاهِدِيِّ وَلَا يُكْرَهُ فِي الرَّأْسِ إجْمَاعًا (رد المحتار، ج 6، ص 358، سعيد)

أحسن الفتاوي، ج 8، ص 62، سعيد

Author: Ibn Suleman

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *