The Ruling Of Colored Discharge If Seen Within The Days Of Menstruation

flowersQuestion:

I would like to know what to do in the following scenario:
A woman has her menstrual period for 7 days and sees a sign of purity at the end-no blood/coloured stain on cotton inserted inside. She performs ghusl and starts praying.
The next day she has some slight browny/yellow discharge when going to the toilet.
As she has established a sign of purity already, does she ignore this and just perform Wudhu?
Or as she is within 10 days, does she have to do Ghusl again?
Basically, I am confused if any discharge after becoming pure but within the 10 days is classed as menstruation or not.

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.
In principle, any coloured discharge (with the exception of pure white) that appears within the days of Haidh is considered menstrual blood. Hence, the brown/yellow coloured discharge that appeared on the 8th day is considered Haidh (menstruation).[1]
Note that if the colour of the discharge changes due to becoming dry, the initial colour upon discharge is considered. For example, if the discharge was pure white and after drying it turned brown or yellow, this is not considered Haidh even if it appears within the days of Haidh.[2]
The monthly menstrual habit of the woman in reference was 7 days. If she has experienced 8 days menstruation the next month, her new habit is 8 days. In principle, if there is a change in the number of days in a monthly cycle, the new cycle will be considered as the Haidh period on condition it is within 10 days.[3]
And Allah Ta’āla Knows Best
Mufti Ebrahim Desai.


[1]  (وفي غير الايسة ما عدا البياض الخالص) “قيل: هو شئ يشبه الخيط الأبيض”، “در”. (ومن الألوان) كاالخضرة وغيرها من الخمسة السابقة (في حكم الدم) في مدة الحيض والنفاس. (منهل الواردين مع ذخر المتأهلين، الفصل الأول ص 169، دار الفكر)

(وَمَا تَرَاهُ) مِنْ لَوْنٍ كَكُدْرَةٍ وَتَرْبِيَةٍ (فِي مُدَّتِهِ) الْمُعْتَادَةِ (سِوَى بَيَاضٍ خَالِصٍ) قِيلَ هُوَ شَيْءٌ يُشْبِهُ الْخَيْطَ الْأَبْيَضَ (وَلَوْ) الْمَرْئِيُّ (طُهْرًا مُتَخَلِّلًا) بَيْنَ الدَّمَيْنِ (فِيهَا حَيْضٌ) ؛ لِأَنَّ الْعِبْرَةَ لِأَوَّلِهِ وَآخِرِهِ وَعَلَيْهِ الْمُتُونُ فَلْيُحْفَظْ. (الدر المختار، ج 1، ص 289-290، سعيد)

قال ابن عابدين في حاشيته عبى الدر:

(قَوْلُهُ فِي مُدَّتِهِ) احْتِرَازٌ عَمَّا تَرَاهُ الصَّغِيرَةُ، وَكَذَا الْآيِسَةُ فِي كُلِّ مَا تَرَاهُ مُطْلَقًا أَوْ سِوَى الدَّمِ الْخَالِصِ عَلَى مَا سَيَأْتِي (قَوْلُهُ الْمُعْتَادَةُ) احْتِرَازٌ عَمَّا زَادَ عَلَى الْعَادَةِ وَجَاوَزَ الْعَشَرَةَ فَإِنَّهُ لَيْسَ بِحَيْضٍ (قَوْلُهُ وَلَوْ الْمَرْئِيُّ طُهْرًا إلَخْ) مُرَادُهُمْ بِالطُّهْرِ هُنَا النَّقَاءُ بِالْمَدِّ: أَيْ عَدَمُ الدَّمِ. (رد المحتارـ ج 1، ص 289، سعيد)

[2]  (والمعتبر في اللون) من حمرة أو غيرها (حين يرتفع الحشو) أي: الكرسف (وهو طري، ولا يعتبر التغير) إلى لون اخر (بعد ذالك) كما لو رأت بياضا فاصفر بعد اليبس أو باالعكس، اعتبر ما كان قبل التغير. (منهل الواردين مع ذخر المتأهلين، الفصل الأول ص 169-170، دار الفكر)

[3]  (والعادة تثبت بمرة واحدة في الحيض والنفاس) “هذا قول أبي يوسف وأبي حنيفة آخرا. قال في المحيط”: “وبه يفتى”. وفي موضع آخر: “وعليه الفتوى”. هذا في الحيض أما في النفاس فمتفق عليه”  (منهل الواردين مع ذخر المتأهلين، المقدمة ص 146، دار الفكر)

وَكَذَا حَيْضٌ إنْ وَلِيَهُ طُهْرٌ تَامٌّ وَإِلَّا فَعَادَتُهَا وَهِيَ تَثْبُتُ وَتَنْتَقِلُ بِمَرَّةٍ بِهِ يُفْتَى، وَتَمَامُهُ فِيمَا عَلَّقْنَاهُ عَلَى الْمُلْتَقَى (الدر المختار، ج 1، ص 301، سعيد)

Author: Umm Zubair

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *